GDPR - EU:n uusi tietosuoja-asetus
GDPR säätää EU:n kansalaisten oikeuksista tietosuojaan sekä omien henkilötietojen luottamukselliseen käsittelyyn. Se myös yhteinäistää hajanaiset tietosuojakäytännöt eri EU-maissa. Asetus astuu voimaan toukokuussa 2018 kahden vuoden siirtymäajan jälkeen. Asetus luo merkittäviä uusia velvollisuuksia EU-kansalaisten henkilötietoja käsitteleville organisaatioille.
Aineellinen soveltamisala
Määritelmiä siitä, millaista henkilötietojen käsittelyä GDPR-asetus koskee ja millaista ei.
Alueellinen soveltamisala
GDPR-asetuksen soveltaminen määräytyy mm. alueellisen sijainnin perusteella, jonka perusteet esitellään tässä artiklassa.
Henkilötietojen käsittely
Osoitusvelvollisuus on yksi GDPR:n tuomista selkeimmistä uudistuksista. Jokaisen organisaation pitää kyetä osoittamaan noudattavansa seuraavia henkilötietojen käsittelyn periaatteita.
Käsittelyn lainmukaisuus
Henkilötietojen käsittelyn on aina perustuttava lailliseen oikeusperusteeseen, joista rekisteröidyltä saatu suostumus ja tarpeellisuus sopimuksen tuottamiseen ovat yleisimmät.
Suostumuksen edellytykset
Kun henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyltä saatuun suostumukseen, seuraavien periaatteiden on täytyttävä suostumusprosessissa.
Lapsen suostumus
Lasten henkilötietoja suojellaan GDPR-asetuksessa erityisen tarkasti. Seuraavien periaatteiden on täytyttävä käsiteltäessä lasten henkilötietoja suostumukseen perustuen.
Erityiset henkilötiedot
Erityisiä henkilötietoryhmiä ovat mm. rotu ja etninen alkuperä tai ammattiliiton jäsenyys. Tällaisia henkilötietoja saa käsitellä ainoastaan tämän artiklan listaamissa tilanteissa.
Rikostuomiot ja rikkomukset
Rikostuomioihin ja rikkomuksiin liittyviä henkilötietoja voidaan käsitellä ilman henkilöltä saatua suostumusta, joten tässä artiklassa tarkennataan tämän laillista toteuttamista.
Käsittely ilman tunnistamista
Määritelmiä käsittelystä, joka ei edellytä henkilön tunnistamista. Tällaisessa käsittelyssä kaikkia GDPR-asetuksen kohtia ei sovelleta.
Läpinäkyvä informointi
Rekisterinpitäjältä vaaditaan selkeää, läpinäkyvää informointia mm. rekisteröidyille henkilötietoja käsitellessään. Tämä artikla esittelee tähän liittyviä periaatteita.
Ilmoitus (tiedot rekisteröidyltä)
Yksityiskohtainen yhteenveto tiedoista, jotka rekisterinpitäjän on esitettävä rekisteröidylle, kun häneltä saadaan henkilötietoja rekisteriin.
Ilmoitus (tiedot muusta lähteestä)
Yksityiskohtainen yhteenveto tiedoista, jotka rekisterinpitäjän on esitettävä rekisteröidylle, kun hänen henkilötietojaan lisätään rekisteriin muusta lähteestä, kuin häneltä itseltään.
Pääsy tietoihin
Rekisteröidyllä on oikeus tietää, käsitelläänkö hänen henkilötietojaan, ja saada lisäksi paljon muuta tietoa henkilötietojen käsittelystä seuraavien periaatteiden mukaan.
Oikeus tietojen oikaisemiseen
Rekisteröidyllä on oikeus vaatia epätarkkojen tai virheellisten tietojen oikaisua.
Oikeus tietojen poistamiseen
Tiettyjen perusteiden täyttyessä (mm. henkilötietojen käsittelyn perustuessa suostumukseen), rekisteröidyllä on oikeus saada häntä koskevat henkilötiedot poistumaan rekisteristä.
Oikeus käsittelyn rajoittamiseen
Rekisteröidyllä on tietyissä tilanteissa oikeus saada rekisterinpitäjä rajoittamaan hänen henkilötietojensa käsittelyä.
Ilmoitusvelvollisuus
Mikäli rekisterinpitäjä on välittänyt rekisteröidyn henkilötietoja eteenpäin, hänen on ilmoitettava myös tietojen vastaanottajille rekisteröidyn oikeuksiin liittyvistä muutoksista.
Oikeus tietojen siirtämiseen
Kun henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen tai suoritetaan automaattisesti, rekisteröidyllä on oikeus saada tietonsa ja siirtää tietonsa toiselle rekisterinpitäjälle estämättä.
Vastustamisoikeus
Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä, kun käsittely perustuu yleiseen tai oikeutettuun etuun, jolloin käsittelyä saadaan jatkaa vain huomattavan tärkeän syyn turvin.
Automatisoidut yksittäispäätökset
Kun henkilötietojen avulla tehdään automaattisia päätöksiä (esim. profilointi), rekisteröidyllä on erityisen vahvat oikeudet riitauttaa tehty päätös ja jopa estää automaattinen käsittely.
Rajoitukset
Rekisteröidyn oikeuksista voidaan tinkiä ainoastaan tämän artiklan esittelemien asioiden turvaamiseksi.
Rekisterinpitäjän vastuu
Rekisterinpitäjän vastuulla on järjestää yleisesti ne toimenpiteet ja toimintaperiaatteet, jotka varmistavat tämän asetuksen noudattamisen ja sen, että asetuksen noudattaminen pystytään osoittamaan.
Privacy by default / design
Rekisterinpitäjän vastuulla on järjestää ne toimenpiteet, jotka tuovat tietosuojaperiaatteet (kuten tietojen minimoinnin) osaksi henkilötietojen käsittelyä ja rekisteröityjen oikeuksia pystytään suojaamaan.
Yhteisrekisterinpitäjät
Jos rekisterinpitäjiä on useampia, heidän on järjesteltävä tämän asetuksen eri vastuut ja tehtävät selvästi ja tämän järjestelyn oleellisten osien on oltava rekisteröityjen saatavilla. Rekisteröidyt voivat kuitenkin käyttää oikeuksiaan kutakin rekisterinpitäjää kohtaan ja vastaan.
Edustus unionin ulkopuoliselle
Unionin ulkopuolelle sijoittautunut rekisterinpitäjä tarvitsee nimetyn edustajan unionin aluetta varten, kun rekisterinpitäjä käsittelee unionissa olevien henkilötietoja tavaroiden tai palvelujen tarjoamiseen rekisteröidyille tai rekisteröityjen käyttäytymisen seurantaan.
Henkilötietojen käsittelijä
Henkilötietojen käsittelijä käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun. Tätä käsittelyä täytyy ohjata sopimuksella, joka sitoo henkilötietojen käsittelijää suhteessa rekisterinpitäjään ja vahvistaa tämän artiklan mukaiset käsittelyn avainasiat.
Alaisten tietojenkäsittely
Kaiken henkilötietojen käsittelyn, joka tapahtuu rekisterinpitäjän lukuun, on tapahduttava rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti.
Seloste käsittelytoimista
Rekisterinpitäjän sekä henkilötietojen käsittelijän on muodostettava ja julkaistava tämän artiklan mukainen kirjallinen seloste henkilötietojen käsittelytoimistaan.
Viranomaisyhteistyö
Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän on pyynnöstä tehtävä yhteistyötä valvontaviranomaisen kanssa.
Käsittelyn turvallisuus
Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän vastuulla on analysoida henkilötietojen käsittelyn rekisteröidyille aiheuttamaa riskiä ja toteuttaa riskitasoa vastaavan turvallisuustason varmistavat toimenpiteet (kuten henkilötietojen salaus ja henkilöstön koulutus), joita esitellään tässä artiklassa.
Loukkausilmoitus viranomaiselle
Jos tapahtuu henkilötietojen tietoturvaloukkaus, kunkin osapuolen on ilmoitettava eteenpäin relevanteille osapuolille, esimerkiksi henkilötietojen käsittelijän rekisterinpitäjälle ja rekisterinpitäjän valvontaviranomaiselle.
Loukkausilmoitus rekisteröidylle
Jos tapahtuu henkilötietojen tietoturvaloukkaus, kunkin osapuolen on ilmoitettava eteenpäin relevanteille osapuolille, esimerkiksi rekisterinpitäjän rekisteröidyille.
Vaikutustenarviointi
Jos tietyntyyppinen henkilötietojen käsittely aiheutaa rekisteröidyn kannalta korkean riskin, rekisterinpitäjän on ennen käsittelyä toteutettava arviointi suunniteltujen käsittelytoimien vaikutuksista henkilötietojen suojalle.
Ennakkokuuleminen
Jos vaikutustenarvioinnissa todetaan suunnitellun henkilötietojen käsittelyn aiheuttavan korkean riskin, eikä rekisterinpitäjä ole toteuttanut toimenpiteitä riskin pienentämiseksi, rekisterinpitäjän on ennen henkilötietojen käsittelyä kuultava valvontaviranomaista.
Tietosuojavastaavan nimittäminen
Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän on tämän artiklan mukaisissa tilanteissa nimitettävä tietosuojavastaava, joka mm. seuraa ja neuvoo tämän asetuksen noudattamisessa.
Tietosuojavastaavan asema
Tietosuojavastaava on monin puolin erityisasemassa tehtävänsä vuoksi. Häntä ei esimerkiksi saa neuvoa tehtävissään eikä rangaista tehtäviensä hoitamisesta.
Tietosuojavastaavan tehtävät
Tietosuojavastaava neuvoo ja antaa tietoa tämän asetuksen noudattamiseen liittyen ja hänellä on oltava hoidettavanaan ainakin tämän artiklan mukaiset tehtävät.
Käytännesäännöt
GDPR-asetus velvoittaa jäsenvaltioita, valvontaviranomaisia, tietosuojaneuvostoa sekä komissiota edistämään käytännesääntöjen laatimista, jotka voivat helpottaa esimerkiksi eri kokoisten ja eri alojen organisaatioita soveltamaan tätä asetusta asianmukaisesti.
Käytännesääntöjen seuranta
Mikäli GDPR:n asianmukaista soveltamista helpottavia käytännesääntöjä muodostuu, niiden noudattamista voi seurata ainoastaan toimija, jolla on käytännesääntöjen kohteen osalta asianmukaisen tason asiantuntemus ja jonka toimivaltainen valvontaviranomainen on akkreditoinut tähän tarkoitukseen.
Sertifiointi
Tietosuojaa koskevia sertifiointimekanismeja sekä tietosuojasinettejä ja -merkkejä kannustetaan ottamaan käyttöön erityisesti unionin tasolla. Sertifikaattien tarkoituksena on osoittaa, että kyseisiä käsittelytoimia suoritettaessa noudatetaan tätä asetusta.
Sertifiointielimet
Tietosuojaan liittyvän sertifioinnin voi myöntää ja uusia ainoastaan riippumaton ja asiantunteva toimija, jonka joko valvontaviranomainen tai erityinen kansallinen akkreditointelin on akkreditoinut.
Siirtoperiaatteet
Mikäli henkilötietoja on tarkoitus käsitellä kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle siirtämisen jälkeen, niitä voidaan siirtää vain tämän luvun periaatteita noudattamalla, jotta tällä asetuksella taattua luonnollisten henkilöiden henkilötietojen suojan tasoa ei vaaranneta.
Tietosuojan riittävyys
Henkilötietoja voidaan siirtää ilman erillistä lupaa kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle, jos komissio on erikseen päättänyt, että kyseinen vastaanottaja varmistaa riittävän tietosuojan tason.
Asianmukaiset suojatoimet
Tämä artikla esittelee suojatoimia, joita on oltava tehtynä, jotta henkilötietoja voidaan siirtää kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle, mikäli vastaanottajan tietosuojaa ei ole erityisesti komissiossa todettu riittäväksi.
Yritystä koskevat säännöt
Henkilötietojen siirto kolmansiin maihin tai kansainvälisille järjestöille vaatii asianmukaisia suojatoimia, joista yksi oleellisimmista on yritystä koskevat sitovat säännöt. Nämä säännöt on hyväksytettävä valvontaviranomaisella ja niissä on määritettävä vähintään tässä artiklassa listatut asiat.
Ei-sallitut siirrot ja luovutukset
Henkilötietojen siirtämistä vaativan kolmannen maan tuomioistuimen tai hallintoviranomaisen päätöksen on perustuttava tämän maan ja unionin väliseen voimassa olevaan kansainväliseen sopimukseen, jotta se voisi olla täytäntöönpanokelpoinen.
Erityistilanteet
Jos aiemmin tässä luvussa esitellyt tilanteet eivät ole kyseessä, henkilötietojen siirto kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle voidaan suorittaa ainoastaan tämän artiklan esittelemillä edellytyksillä.
Kansainvälinen yhteistyö
Komissio ja eri jäsenvaltioiden valvontaviranomaiset tekevät yhteistyötä henkilötietojen suojaamiseksi mm. kehittämällä kansainvälisiä yhteistyökeinoja tukemaan lainsäädännön toteutumista sekä tarjoamalla keskinäistä apua asetuksen valvonnaksi.
Valvontaviranomainen
Tätä asetusta valvovasta viranomaisesta käytetään nimitystä valvontaviranomainen. Valvontaviranomaiset pyrkivät vaikuttamaan asetuksen yhdenmukaiseen soveltamiseen koko unionissa. Kukin jäsenvaltio on vastuussa siitä, että yksi tai useampi viranomainen nimetään tähän tehtävään.
Riippumattomuus
Valvontaviranomaisen työhön ei saa vaikuttaa ulkopuolelta ja heille on taattava tarpeelliset resurssit, jotta he voivat hoitaa tehtävänsä ja käyttää valtuuksiaan tämän asetuksen mukaisesti.
Jäseniä koskevat edellytykset
Tarkempia edellytyksiä valvontaviranomaisen nimittämiselle, erottamiselle pätevyydelle sekä toimintakaudelle.
Perustamista koskevat säännöt
Jäsenvaltion lainsäädännössä on säädettävä valvontaviranomaisen perustamisesta, mm. kelpoisuusehdoista, nimitysmenettelyistä sekä toimikausien kestosta.
Toimivalta
Valvontaviranomaisella on valtuudet tämän asetuksen mukaisten tehtävien hoitoon oman jäsenvaltionsa alueella.
Johtavan valvontaviranomaisen toimivalta
Rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän päätoimipaikan valvontaviranomaisella on toimivalta toimia johtavana valvontaviranomaisena sekä ainoana yhteystahona kyseisen rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän toteuttaman rajatylittävän käsittelyn osalta.
Tehtävät
Jokaisen valvontaviranomaisen on alueellaan hoidettava vähintään tämän artiklan mukaiset tehtävät, eikä tehtävien hoitamisesta saa aiheutua kustannuksia rekisteröidyille tai tietosuojavastaaville.
Valtuudet
Tarkennuksia valvontaviranomaisen valtuuksista erilaisissa tutkinta-, toimivalta-, hyväksymis- ja neuvontatarpeissa. Jäsenvaltiokohtaisesti valvontaviranomaisen valtuuksia voidaan laajentaa.
Toimintakertomukset
Valvontaviranomaisen on laadittava vuosittain toimintakertomus, johon sisältyvät tämän artiklan määrittelemät asiat.
Valvontaviranomaisten yhteistyö
Kaikkien osallistuvien valvontaviranomaisten on tehtävä yhteistyötä, tarjottava keskinäistä avunantoa ja toteutettava yhteisiä operaatioita, jotta usean jäsenvaltion alueelle sijoittautuneita rekisterinpitäjiä tai henkilötietojen käsittelijöitä pystytään valvomaan asiallisesti.
Keskinäinen avunanto
Valvontaviranomaisten on annettava toisilleen tarvittavat tiedot ja keskinäistä apua, ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistä kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta, tämän asetuksen soveltamisen varmistamiseksi.
Yhteiset operaatiot
Valvontaviranomaisten on tarvittaessa toteutettava yhteisiä operaatioita. Operaatioihin saavat osallistua jokaisen jäsenvaltion valvontaviranomaiset, joiden alueella rekisterinpitäjä tai henkilötietojen käsittelijä toimii tai joissa asuviin rekisteröityihin käsittelytoimet merkittävästi vaikuttavat.
Yhdenmukaisuusmekanismi
Valvontaviranomaisten on tehtävä yhteistyötä toistensa ja komission kanssa artikojen 63-67 määrittelemän yhdenmukaisuusmekanismin mukaisesti.
Tietosuojaneuvoston lausunto
Tämän artiklan mukaisista asioista valvontaviranomaisen on tehtävä päätösehdotus tietosuojaneuvostolle, joka antaa vastauksena lausunnon. Mikäli valvontaviranomaisen epäillään laiminlyöneen velvollisuuksia yhteistyöhön ja keskinäiseen avunantoon useaan valtioon vaikuttavassa asiassa, voivat myös muut valvontaviranomaiset pyytää tietosuojaneuvoston lausuntoa.
Kiistanratkaisumenettely
Tietosuojaneuvosto antaa tämän artiklan mukaisissa asioissa sitovia päätöksiä, jotta voidaan edistää tämän asetuksen asianmukaista ja yhtenäistä soveltamista koko unionissa.
Kiireellinen menettely
Valvontaviranomainen voi omalla alueellaan poikkeusoloissa toteuttaa kiireellisiä väliaikaisia toimenpiteitä ilman edellä kuvattua yhdenmukaisuusmenettelyä, mikäli rekisteröityjen oikeuksien ja vapauksien suojaaminen tätä vaatii. Myös tietosuojaneuvostolta voidaan pyytää perusteltuna kiireellistä lausuntoa, jolloin lausunto toimitetaan kahden viikon kuluessa.
Tietojenvaihto
Komissio voi hyväksyä yleisiä täytäntöönpanosäädöksiä, joilla täsmennetään järjestelyt valvontaviranomaisia koskeviin sähköisin keinoin toteutettavaan tietojenvaihtoon.
Euroopan tietosuojaneuvosto
Tietosuojaneuvosto, johon kuuluu yksi valvontaviranomaisen johtaja kustakin jäsenvaltiosta sekä Euroopan tietosuojavaltuutettu, perustetaan.
Riippumattomuus
Tietosuojaneuvosto toimii riippumattomasti eikä toimivaltaansa käyttäessään pyydä eikä vastaanota ohjeita miltään taholta.
Tietosuojaneuvoston tehtävät
Tietosuojaneuvosto varmistaa, että tätä asetusta sovelletaan yhdenmukaisesti, ja toteuttaa tämän varmistamiseksi vähintään tämän artiklan mukaiset tehtävät.
Kertomukset
Tietosuojaneuvoston on laadittava ja julkaistava vuosittain kertomus luonnollisten henkilöiden tietosuojasta käsittelyn yhteydessä unionissa ja toimitettava se Euroopan parlamentille, neuvostolle ja komissiolle.
Puheenjohtaja
Tarkennuksia puheenjohtajan valinnasta ja toimikaudesta Euroopan tietosuojaneuvostossa.
Puheenjohtajan tehtävät
Euroopan tietosuojaneuvoston puheenjohtaja valmistelee tietosuojaneuvoston kokoukset, valvoo tietosuojaneuvoston toimintaa ja tiedottaa sen päätöksistä.
Sihteeristö
Tietosuojaneuvostolla on sihteeristö, joka toimii puheenjohtajan ohjeiden mukaisesti ja hoitaa erityisesti tämän artiklan mukaiset tehtävät.
Tietojen salassapito
Tietosuojaneuvoston keskustelut ovat luottamuksellisia neuvoston katsoessa sen tarpeelliseksi työjärjestyksensä mukaisesti.
Oikeus valittaa viranomaiselle
Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus alueensa valvontaviranomaiselle, jos rekisteröidyn mielestä häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan tätä asetusta.
Oikeussuoja viranomaista vastaan
Tarkennuksia oikeuksista tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin viranomaista vastaan eri tilanteissa.
Oikeussuoja rekisterinpitäjää vastaan
Tarkennuksia oikeuksista tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin rekisterinpitäjää tai henkilötietojen käsittelijää vastaan eri tilanteissa.
Rekisteröityjen edustaminen
Rekisteröidyllä on oikeus valtuuttaa asianmukaisesti perustettu, voittoa tavoittelematon järjestö tai yhdistys, tekemään valitus puolestaan ja käyttämään puolestaan 77, 78 ja 79 artiklassa tarkoitettuja oikeuksia.
Menettelyn keskeyttäminen
Jos rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän käsittelytoimintoihin liittyvää samaa asiaa koskevia kanteita on muidenkin jäsenvaltioiden tuomioistuimissa, ensin nostettu kanne jatkuu ja muut voivat keskeyttää menettelynsä.
Vastuu ja korvaukset
Jos henkilölle aiheutuu tämän asetuksen rikkomisesta aineellista tai aineetonta vahinkoa, hänellä on oikeus saada korvaus. Ensisijaisesti vastuussa ovat kaikki rekisterinpitäjät, jotka ovat osallistuneet tietojenkäsittelyyn. Henkilötietojen käsittelijä on vastuussa vain, jos se ei ole noudattanut tämän asetuksen velvoitteita henkilötietojen käsittelijälle tai rekisterinpitäjän ohjeita.
Sakkojen yleiset edellytykset
Valvontaviranomaisilla on huomautusten ja muiden valtuuksien lisäksi mahdollisuus määrätä kussakin tapauksessa hallinnollisia sakkoja. Sakkojen määräytymisessä huomioidaan tämän artiklan näkökulmat ja niiden suuruus on enintään 20 000 000 euroa, tai neljä prosenttia yrityksen edeltävän tilikauden vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta sen mukaan, kumpi näistä on suurempi.
Seuraamukset
Jäsenvaltioiden on vahvistettava tehokkaat säännöt asetuksen rikkomisesta etenkin niille osille, joihin ei artiklan 83 nojalla sovelleta hallinnollisia sakkoja.
Sananvapaus ja tiedonvälityksen vapaus
Jäsenvaltioiden on lainsäädännöllä sovitettava yhteen tämän asetuksen mukainen oikeus henkilötietojen suojaan sekä oikeus sananvapauteen ja tiedonvälityksen vapauteen.
Virallisten asiakirjojen julkisuus
Tarkennuksia henkilötietojen käsittelystä virallisten asiakirjojen yhteydessä.
Kansallinen henkilötunnus
Jäsenvaltiot voivat halutessaan määritellä tarkemmin kansallisen henkilötunnuksen käsittelyn edellytykset.
Käsittely työsuhteen yhteydessä
Jäsenvaltiot voivat tarkentaa sääntöjä työntekijöiden henkilötietojen käsittelystä työsuhteen yhteydessä.
Yleisen edun mukainen käsittely
Henkilötietojen käsittely yleisen edun mukaisia arkistointi-, tutkimus- ja tilastointitarkoituksia varten on asetuksessa erityistapaus, joten tällaisen käsittelyn yhteydessä vaadittavia suojatoimia tarkennetaan tässä artiklassa.
Salassapitovelvollisuus
Jäsenvaltiot voivat antaa erityissääntöjä valvontaviranomaisten valtuuksista suhteessa rekisterinpitäjiin tai henkilötietojen käsittelijöihin, joita koskee salassapitovelvollisuus.
Kirkko ja uskonnolliset yhdistykset
Jos jäsenvaltion kirkot ja uskonnolliset yhdistykset soveltavat tämän asetuksen tullessa voimaan kattavia sääntöjä, jotka koskevat luonnollisten henkilöiden suojaamista henkilötietojen käsittelyssä, näitä sääntöjä voidaan soveltaa edelleen, jos ne saatetaan tämän asetuksen mukaisiksi.
Siirretyn säädösvallan käyttäminen
Komissiolle siirrettyä valtaa antaa delegoituja säädöksiä koskevat tässä artiklassa säädetyt edellytykset.
Komiteamenettely
Komiteamenettelyä käytetään silloin, kun EU:n säädöksen (kuten GDPR) täytäntöönpanovalta on siirretty komissiolle. EU-maiden edustajista koostuva komitea avustaa komissiota täytäntöönpanotoimenpiteiden määrittelyssä. Tässä artiklassa tarkennuksia komiteamenettelyn toteuttamisesta.
Direktiivin 95/46/EY kumoaminen
Aiempi direktiivi "yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä ja näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta" kumoutuu 25.5.2018, samana päivänä kun siirtymäaika GDPR-asetuksen soveltamiseen päättyy.
Suhde direktiiviin 2002/58/EY
"Henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla" säätävä direktiivi jää voimaan eikä GDPR tuo lisävelvoitteita käsittelyn osalta, joissa on noudatettava tässä direktiivissä säädettyjä erityisiä velvoitteita.
Suhde aiempiin sopimuksiin
Kansainväliset sopimukset, joissa edellytetään henkilötietojen siirtoa kolmansiin maihin tai kansainvälisille järjestöille, ovat edelleen voimassa, kunnes ne muutetaan, korvataan tai kumotaan.
Komission kertomukset
Komissio toimittaa Euroopan parlamentille joka neljäs vuosi kertomuksen tämän asetuksen arvioinnista ja uudelleentarkastelusta.
Muiden tietosuojasäädösten tarkastelu
Komissio esittää tarvittaessa lainsäädäntöehdotuksia unionin muiden henkilötietojen suojaa koskevien säädösten muuttamiseksi, jotta varmistetaan yhtenäinen luonnollisten henkilöiden suojelu henkilötietojen käsittelyssä.
Voimaantulo ja soveltaminen
GDPR-asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa 25 päivästä toukokuuta 2018.
Kommentoi tai kysy muilta!