Viranomaisvalvonta
Jokaisessa jäsenvaltiossa yksi tai useampi riippumaton viranomainen on vastuussa tämän asetuksen soveltamisen valvonnasta ihmisten perusoikeuksien ja -vapauksien suojaamiseksi käsittelyssä sekä henkilötietojen vapaan liikkuvuuden helpottamiseksi unionissa. Valvontaviranomaiset pyrkivät varmistamaan, että asetusta noudatetaan yhdenmukaisesti kaikkialla unionissa.
Viranomaisyhteistyö
Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän on pyynnöstä tehtävä yhteistyötä valvontaviranomaisen kanssa.
Vaikutustenarviointi
Jos tietyntyyppinen henkilötietojen käsittely aiheutaa rekisteröidyn kannalta korkean riskin, rekisterinpitäjän on ennen käsittelyä toteutettava arviointi suunniteltujen käsittelytoimien vaikutuksista henkilötietojen suojalle.
Ennakkokuuleminen
Jos vaikutustenarvioinnissa todetaan suunnitellun henkilötietojen käsittelyn aiheuttavan korkean riskin, eikä rekisterinpitäjä ole toteuttanut toimenpiteitä riskin pienentämiseksi, rekisterinpitäjän on ennen henkilötietojen käsittelyä kuultava valvontaviranomaista.
Tietosuojavastaavan tehtävät
Tietosuojavastaava neuvoo ja antaa tietoa tämän asetuksen noudattamiseen liittyen ja hänellä on oltava hoidettavanaan ainakin tämän artiklan mukaiset tehtävät.
Käytännesäännöt
GDPR-asetus velvoittaa jäsenvaltioita, valvontaviranomaisia, tietosuojaneuvostoa sekä komissiota edistämään käytännesääntöjen laatimista, jotka voivat helpottaa esimerkiksi eri kokoisten ja eri alojen organisaatioita soveltamaan tätä asetusta asianmukaisesti.
Käytännesääntöjen seuranta
Mikäli GDPR:n asianmukaista soveltamista helpottavia käytännesääntöjä muodostuu, niiden noudattamista voi seurata ainoastaan toimija, jolla on käytännesääntöjen kohteen osalta asianmukaisen tason asiantuntemus ja jonka toimivaltainen valvontaviranomainen on akkreditoinut tähän tarkoitukseen.
Kansainvälinen yhteistyö
Komissio ja eri jäsenvaltioiden valvontaviranomaiset tekevät yhteistyötä henkilötietojen suojaamiseksi mm. kehittämällä kansainvälisiä yhteistyökeinoja tukemaan lainsäädännön toteutumista sekä tarjoamalla keskinäistä apua asetuksen valvonnaksi.
Valvontaviranomainen
Tätä asetusta valvovasta viranomaisesta käytetään nimitystä valvontaviranomainen. Valvontaviranomaiset pyrkivät vaikuttamaan asetuksen yhdenmukaiseen soveltamiseen koko unionissa. Kukin jäsenvaltio on vastuussa siitä, että yksi tai useampi viranomainen nimetään tähän tehtävään.
Riippumattomuus
Valvontaviranomaisen työhön ei saa vaikuttaa ulkopuolelta ja heille on taattava tarpeelliset resurssit, jotta he voivat hoitaa tehtävänsä ja käyttää valtuuksiaan tämän asetuksen mukaisesti.
Jäseniä koskevat edellytykset
Tarkempia edellytyksiä valvontaviranomaisen nimittämiselle, erottamiselle pätevyydelle sekä toimintakaudelle.
Perustamista koskevat säännöt
Jäsenvaltion lainsäädännössä on säädettävä valvontaviranomaisen perustamisesta, mm. kelpoisuusehdoista, nimitysmenettelyistä sekä toimikausien kestosta.
Toimivalta
Valvontaviranomaisella on valtuudet tämän asetuksen mukaisten tehtävien hoitoon oman jäsenvaltionsa alueella.
Johtavan valvontaviranomaisen toimivalta
Rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän päätoimipaikan valvontaviranomaisella on toimivalta toimia johtavana valvontaviranomaisena sekä ainoana yhteystahona kyseisen rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän toteuttaman rajatylittävän käsittelyn osalta.
Tehtävät
Jokaisen valvontaviranomaisen on alueellaan hoidettava vähintään tämän artiklan mukaiset tehtävät, eikä tehtävien hoitamisesta saa aiheutua kustannuksia rekisteröidyille tai tietosuojavastaaville.
Valtuudet
Tarkennuksia valvontaviranomaisen valtuuksista erilaisissa tutkinta-, toimivalta-, hyväksymis- ja neuvontatarpeissa. Jäsenvaltiokohtaisesti valvontaviranomaisen valtuuksia voidaan laajentaa.
Toimintakertomukset
Valvontaviranomaisen on laadittava vuosittain toimintakertomus, johon sisältyvät tämän artiklan määrittelemät asiat.
Valvontaviranomaisten yhteistyö
Kaikkien osallistuvien valvontaviranomaisten on tehtävä yhteistyötä, tarjottava keskinäistä avunantoa ja toteutettava yhteisiä operaatioita, jotta usean jäsenvaltion alueelle sijoittautuneita rekisterinpitäjiä tai henkilötietojen käsittelijöitä pystytään valvomaan asiallisesti.
Keskinäinen avunanto
Valvontaviranomaisten on annettava toisilleen tarvittavat tiedot ja keskinäistä apua, ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistä kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta, tämän asetuksen soveltamisen varmistamiseksi.
Yhteiset operaatiot
Valvontaviranomaisten on tarvittaessa toteutettava yhteisiä operaatioita. Operaatioihin saavat osallistua jokaisen jäsenvaltion valvontaviranomaiset, joiden alueella rekisterinpitäjä tai henkilötietojen käsittelijä toimii tai joissa asuviin rekisteröityihin käsittelytoimet merkittävästi vaikuttavat.
Tietosuojaneuvoston lausunto
Tämän artiklan mukaisista asioista valvontaviranomaisen on tehtävä päätösehdotus tietosuojaneuvostolle, joka antaa vastauksena lausunnon. Mikäli valvontaviranomaisen epäillään laiminlyöneen velvollisuuksia yhteistyöhön ja keskinäiseen avunantoon useaan valtioon vaikuttavassa asiassa, voivat myös muut valvontaviranomaiset pyytää tietosuojaneuvoston lausuntoa.
Kiireellinen menettely
Valvontaviranomainen voi omalla alueellaan poikkeusoloissa toteuttaa kiireellisiä väliaikaisia toimenpiteitä ilman edellä kuvattua yhdenmukaisuusmenettelyä, mikäli rekisteröityjen oikeuksien ja vapauksien suojaaminen tätä vaatii. Myös tietosuojaneuvostolta voidaan pyytää perusteltuna kiireellistä lausuntoa, jolloin lausunto toimitetaan kahden viikon kuluessa.
Tietojenvaihto
Komissio voi hyväksyä yleisiä täytäntöönpanosäädöksiä, joilla täsmennetään järjestelyt valvontaviranomaisia koskeviin sähköisin keinoin toteutettavaan tietojenvaihtoon.
Oikeus valittaa viranomaiselle
Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus alueensa valvontaviranomaiselle, jos rekisteröidyn mielestä häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan tätä asetusta.
Menettelyn keskeyttäminen
Jos rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän käsittelytoimintoihin liittyvää samaa asiaa koskevia kanteita on muidenkin jäsenvaltioiden tuomioistuimissa, ensin nostettu kanne jatkuu ja muut voivat keskeyttää menettelynsä.
Sakkojen yleiset edellytykset
Valvontaviranomaisilla on huomautusten ja muiden valtuuksien lisäksi mahdollisuus määrätä kussakin tapauksessa hallinnollisia sakkoja. Sakkojen määräytymisessä huomioidaan tämän artiklan näkökulmat ja niiden suuruus on enintään 20 000 000 euroa, tai neljä prosenttia yrityksen edeltävän tilikauden vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta sen mukaan, kumpi näistä on suurempi.